KOJI SU TO LIČNI RESURSI ZA UPRAVLJANJE KARIJEROM?
To su:
- sposobnost samorefleksije
- motivisanost za istraživanje i procenu dostupnih informacija
- spremnost za preuzimanje odgovornosti
- sposobnost za donošenje odluka u kontekstu aktuelnih životnih uloga
Samorefleksija
U kontekstu upravljanja karijerom, to je samospoznaja sopstvenih veština i interesovanja, svojih sposobnosti i sklonosti.
Važno je da se iskreno zapitamo. Šta je meni važno? Kakvi zadaci i poslovi su meni lično inspirativni? Koje oblasti me privlače? Šta bih želeo/la da učim/radim? U kakvoj sredini? Sa kime, sa čime, gde i sl?
Koja znanja i veštine posedujem? Šta je to što mogu/umem/znam sada i na čemu još treba da radim? Koje resurse posedujem i šta bi mi još pomoglo?
Istraživanje i upravljanje informacijama
Svako ima svoj stil, preovlađujući način razmišljanja, obrade i razumevanja dostupnih informacija. Određeni način primanja i obrade informacija uslovljava i određeno ponašanje.
Osnovne kompetencije kojima treba vladati kako bi se došlo do informacija su veštine komunikacije i digitalna kompetencija. A za vešto upravljanje i „razvrstavanje žita od kukolja“ značajna je sledeća kompetencija: rad sa podacima i informacijama (analiza, strukturisanje, validiranje, memorisanje i sl.).
Preuzimanje odgovornosti
Pitanje preuzimanja odgovornosti, između ostalog, može biti povezano sa samopouzdanjem, generalnom (ne)odlučnošću i/ili sa sklonošću da se odlaže upuštanje u koštac sa obavezama „koje nam se nameću“ u životu.
Na koji način pristupam izazovima koje smatram važnim? Da li sam u stanju da preuzmem odgovornost za sopstvene izbore? Takođe, posledice nekih naših odluka imaju uticaja, ne samo na nas lično, već i na našu okolinu (nama važne osobe, životnu sredinu, kućne ljubimce i sl.). Koliko sam spreman/a da se nosim sa posledicama?
Donošenje odluka
Svakodnevno donosimo čitav niz odluka različitog nivoa važnosti (šta pojesti, kako se obući, koji proizvod kupiti itd). Neke odluke su jednostavnije, a neke zahtevaju da im se podrobnije posvetimo i da se vrlo angažujemo pre nego što ih donesemo.
Takođe, tokom života imamo mnoštvo različitih uloga – kako one na profesionalnom, tako i na privatnom planu, te se karijerne odluke ne donose jednokratno, već u ciklusima. Pri tome, svaka životna faza ima svoje specifičnosti i nosi sa sobom različite izazove (potrebe, brige, mogućnosti i ograničenja su različiti).
Donošenje odluka vezanih za karijeru svrstavaju se u kompleksnije odluke koje se ne donose preko noći, već planski. Zato je za uspešno donošenje karijernih odluka, između ostalog, važno planiranje, sagledavanje snaga, slabosti, mogućnosti i pretnji, definisanje ciljeva i preduzimanje odgovarajućih aktivnosti.
Ukoliko prepoznajte da Vam je potrebna podrška u jednom ili više navedenih segmenata, preporuka je da se obratite savetniku za karijeru.
Cilj rada savetnika je da klijent unapredi svoje kapacitete za samostalno upravljanje karijerom.