Sigurno ste imali prilike da čujete da se za osobu koja je ostvarila nekakav uspeh (bilo da je reč o školskom uspehu, zapaženim sportskim rezultatima ili velikim profesionalnim uspesima) kaže da je pametna, sposobna, vredna, ambiciozna, samouverena itd.
Može li se predvideti akademski ili profesionalni uspeh?
Činjenica jeste da se ne mogu predvideti svi faktori koji mogu uticati na nečiji uspeh. Naročito ne oni na koje sama osoba nema nikakav uticaj. Međutim, ukoliko se odgovori na pitanja da li osoba može, zna, ume i hoće/želi, verovatnoća predviđanja uspeha će biti veća. Pored toga, savremena istraživanja pokazuju da je za predviđanje uspeha veoma važna i procena same motivacije za postignuće.
Motivacija za postignuće ima prediktivnu moć u akademskom, poslovnom i organizacionom kontekstu
Razlozi zbog kojih upisujemo određenu školu ili fakultet mogu biti brojni.
U situacijama izbora karijere svakako nije korisno rukovoditi se tuđim željama (svi moji prijatelji upisuju to), očekivanjama roditelja (već ima razrađen biznis), trendovima u koje se možda ne uklapamo (programeri su traženi i dobro plaćeni) i sl. Što su naši lični potencijali, ciljevi koje sebi postavljamo i naša očekivanja bliži onom što nam obrazovna institucija može ponuditi, to ćemo biti zadovoljniji izborom koji smo napravili.
Sa druge strane, zadovoljstvo izborom jeste korisno, ali ne i dovoljno da bismo na kraju i ostvarili akademski uspeh. Stoga je veoma važno sagledati sopstvene sposobnosti, osobine ličnosti, profesionalna interesovanja, motivaciju i vrednosti.
Sposobnosti i osobine ličnosti su relativno trajne karakteristike koje se očituju u našem svakodnevnom funkcionisanju. Šta učimo sa lakoćom, a za koje oblasti nam treba više vremena i uloženog truda, kako pristupamo problemima, kako se ophodimo prema drugima itd.
Sa druge strane, možemo da prepoznamo da nam je u datom trenutku nešto više, a nešto manje privlačno. To nam ukazuje da se naše potrebe i interesovanja mogu menjati.
Takođe, vrednosti koje lično negujemo mogu i ne moraju biti u skladu sa onima koje se pretpostavljaju od studenata, odnosno zaposlenih u nekom radnom kontekstu. Samim tim, prilikom donošenja karijernih odluka svakako treba uzeti u obzir i lična interesovanja, aktivnosti u kojima uživamo i sve ono što nas lično inspiriše, u šta verujemo i čemu težimo.
Motivacija za postignuće
Kada govorimo o motivima, važno je da znamo da oni mogu da nas pokrenu, da nas usmere na određenu aktivnost. Opet, da li ćemo dostići cilj svakako ne zavisi samo od naših sposobnosti.
Novija istraživanja dokazuju da je za profesionalni uspeh važna i motivacija za postignuće. To znači da prilikom izbora karijere treba razmišljati i o našoj opštoj usmerenosti prema uspehu. Iza ove usmerenosti kriju se naša istrajnost, uverenost u uspeh, samostalnost, neustrašivost, fleksibilnost. Krije se i potreba za takmičenjem i mnoge druge dimenzije o kojima donekle možemo zaključivati na osnovu procenjivanih osobina ličnosti.
Crte ličnosti generalno mogu biti dobri prediktori prilikom donošenja odluka u situacijama izbora karijere. Ipak motivacija za postignuće se smatra boljim prediktorom za kompleksnija i zahtevnija zanimanja. Istraživanja su pokazala da je izuzetno korisna prilikom predviđanja menadžerskog uspeha.
U odnosu na upitnike koji ispituju crte ličnosti, test kojim procenjujemo motivaciju za postignuće je direktnije povezan sa konkretnim ponašanjem. Više je zasnovan na realnim životnim situacijama i aktivnostima koje preduzimamo u radnom kontekstu.
Motivacija za postignuće posebno je bitna za sve vrste zanimanja koja ne nameću zaposlenima da fokusiraju svoje aktivnosti na postignuće kao konačan cilj.
Potreba za istraživanjem i merenjem motivacije za postignuće naročito je važna u zanimanjima koje karakteriše nizak nivo strukturiranosti i visok nivo autonomije i aktivnosti. Nakon obavezne osnovne škole, stariji tinejdžeri, a kasnije i brucoši, susreću se upravo sa takvim okruženjem.
Veća sloboda mladima nudi brojne mogućnosti. Samim tim potencijalnu uspešnost stavlja na klackalicu izazova. U takvoj situaciji korisno je preispitati strukturu motivacije za postignuće i sa poznatim inventarom „kofera snova i ambicije“ nastaviti ka cilju.
Ispitivanje motivacije
Testiranje može biti individualno ili grupno. Traje oko pola sata i od ispitanika ne zahteva nikakvu prethodnu pripremu.
Za ispitivanje motivacije za postignuće koristimo namenski konstruisan upitnik. Primenjuje se u selekciji i razvoju zaposlenih, profesionalnoj orijentaciji i profesionalnom savetovanju, ali i u psihologiji sporta.
Koristi se za određivanje pouzdane vrednosti ukupne motivacije za postignuće, kao i za diferencijalno merenje pojedinih dimenzija motivacije za postignuće (takmičarski duh, uverenost u uspeh, želja za učenjem, samostalnost, težnja za statusom i druge).
Interpretacija rezultata uključuje analizu opšteg nivoa profila, analizu tri glavna klastera motivacije (samouverenost, ambiciju, samokontrolu), kao i analizu pojedinih aspekata motivacije.
Cena testiranja iznosi 6000 dinara.