EFIKASNA KOMUNIKACIJA
- Hajde sa mnom večeras na žurku.
- Žao mi je, ne mogu danas.
- Naljutiću se na tebe ako me odbiješ.
- Razumem da ti je potrebno društvo, ali meni ne odgovara da se vidimo danas.
Prepoznajete li u ovom dijalogu (ne)asertivnu komunikaciju?
ŠTA JE ASERTIVNOST?
Asertivnost se kao reč odomaćila u našem jeziku. Teško joj možemo naći adekvatan prevod. Njome označavamo društveno poželjan način komunikacije gde sagovorniku prenosimo poruku istovremeno pokušavajući da zadovoljimo svoje potrebe i da poštujemo druge.
U praksi, to bi značilo da pristojno, direktno, samouvereno i dostojanstveno izražavamo sopstvene misli, osećanja, uverenja. Istovremeno, poštujemo mišljenja i stavove drugih, čak iako se ne slažemo sa njima.
Osoba koja se ponaša asertivno, komunicira sa drugima bez namere da se druga strana oseti poniženo ili povređeno. Takođe, budući da je komunikacija dvosmerni proces, asertivna osoba će „držati do sebe“ i time što će ispoljavati samozaštitno ponašanje, izbegavajući manipulaciju ili zloupotrebu.
U našem kulturnom kontekstu, tradicionalno vaspitanje, sistem vrednosti, možda modeli/uzori koje smo imali i poruke koje smo dobijali kao mali ne idu baš uvek u prilog razvoju asertivnog ponašanja. Da bismo se otvoreno i bez snebivanja zalagali za svoje potrebe, potrebno je ponekad da naučimo nove i kontinuirano razvijamo veštine komunikacije.
Na radionici “Šta je asertivnost i kako je primeniti u praksi” naučićete više o različitim stilovima komunikacije. Ovladaćete određenim tehnikama nenasilne, asertivne komunikacije.
Saznanje o tome da postoje različiti stilovi komunikacije (pasivna, agresivna, asertivna…), svest o aktuelnim potrebama i namerama, poznavanje određenih tehnika (npr. ja-govor, pokvarena ploča, vraćanje lopte…) i preuzimanje odgovornosti za sopstveno ponašanje doprineće osećaju zadovoljstva, sigurnosti i slobode za upuštanje u različite međuljudske odnose.